top of page

SANNAZ

Foto-vriendelijke en Relaxte Tijdlijn

Als je hier bent, ga ik ervan uit dat je verloofd bent en nu is het tijd om de bruiloft te plannen! Maar laten we een cruciaal detail niet vergeten: het creëren van een foto-vriendelijke, en tegelijkertijd een relaxte tijdlijn. Want, eerlijk is eerlijk, je wilt elk magisch moment van je trouwdag vlekkeloos vastgelegd hebben.

Je zult merken dat zo'n dag voorbij vliegt en ik vind als trouwfotograaf dat je er volop van moet kunnen genieten en genoeg momenten moet inplannen om samen even "quality time" te hebben.


Ik zal natuurlijk als trouwfotograaf ervoor zorgen dat de nadruk ligt op de kunst van het vertellen van jullie verhaal en alle emoties die daarbij horen.


Picture-Perfect Planning.

Waarom een foto-vriendelijke bruiloft tijdlijn?


Een Frame voor elk Moment

Je trouwdag is een eenmalig evenement, vol met emoties die je op een mooie manier vastgelegd wilt hebben. Een goed doordachte tijdlijn zorgt ervoor dat je fotograaf geen beat mist. Het is alsof je een routekaart geeft naar de schatkist van momenten die jouw dag uniek maken.



Minder Stress, Meer Genieten

Een goed geplande tijdlijn betekent minder stress voor iedereen die betrokken is. Van het klaarmaken tot de exit, een vloeiend schema stelt je fotograaf in staat om hun magie te creëren zonder dat iemand zich gehaast voelt of cruciale momenten hoeft te missen.


Het gaat niet alleen om foto's; het gaat om het creëren van een sfeer waar iedereen, inclusief jij, kan ontspannen en genieten van de beleving.



De Tijdlijn Magic


Rise & Shine: Het klaarmaken

Tot 4 uurtjes

Begin de dag goed door ruim de tijd te nemen voor de voorbereidingen. Dit gaat niet alleen over make-up en haar - het gaat over het vastleggen van die spontane momenten met je bruidsmeisjes, familie en emotionele moeder. Denk aan de chaos van jurken dicht krijgen, het gelach dat door de kamer gaat of juist de stilte door de opwinding. Dit zijn de momenten die zorgen voor spontane, hartverwarmende foto's.



Ik fotografeer vaak de laatste 60 minuten van het haar en make-up, nog voordat je je jurk aantrekt. Dit geeft mij genoeg tijd om de details en de sfeer vast te leggen. Meeste make-upartiesten willen tussen 2 en 3 uur de tijd krijgen voor alles.


Vergeet ook niet een first look met je vader, broers, zussen of vriendinnen in te plannen!


Terwijl de focus vaak op de bruid ligt, verdient ook de bruidegom zijn moment om te shinen. Vaak denkt men dat het klaarmaken bij de mannen niet veel hoeft voor te stellen, maar het tegendeel is waar. Je kunt lekker de ochtend starten met een ontbijt met familie en vrienden. Misschien even de hond uitlaten of gewoon de kinderen aankleden. Of gewoon een potje gamen!



En wat dacht je van een stoere douche foto? Dit is waar steeds meer dames om vragen! Of het moment van scheren/trimmen. Zorgt ook voor hele interessante en creatieve foto's.



En aangezien je als man minder snel aangekleed bent, houdt je genoeg tijd over om je geloftes in de ochtend uit te schrijven in een mooi boekje.


Deze schijnbaar alledaagse activiteiten onthullen de ware persoonlijkheid en emoties van de bruidegom, en bieden unieke kansen voor onvergetelijke foto's.


Little bit extra

En als bruid wil je misschien ook net wat extra's uit de ochtend halen. Wat dacht je van die mooie elegante boudoir foto’s? Dan kan je in de ochtend een half uurtje extra reserveren om stijlvolle foto’s te maken, voordat je je jurk helemaal aantrekt. Je bent al mooi opgemaakt en op deze manier ga je je extra mooi voelen!


Daarna heb je ook nog een verrassing wat je aan je partner kan geven ;) Geloof me, dat stelt geen enkele partner teleur. En ik heb hele dankbare mannen gehad die blij waren met deze foto’s en vroegen wanneer de tweede sessie is. De mini boudoirsessie voegt een vleugje glamour toe aan de herinneringen die je niet zult vergeten.


Het aantrekken van de jurk neemt vaak 30 minuten in beslag. Je denkt misschien nu dat dat heel lang is.

Maar behalve de jurk moet je ook denken aan de sieraden, schoenen tot aan de plakkertjes om alles perfect op zijn plek te houden. Niet te vergeten het korte moment voor een bezoek aan de wc en misschien ook nog het plaatsen van de sluier. Zo vliegen de 30 minuten zo voorbij.



Het is niet alleen een kwestie van aankleden; het is een ceremonie op zich. De spanning, de verwachting en de glimlach die op je gezicht te zien is, terwijl je je voorbereidt om straks het ja-woord te geven. Alles wordt vastgelegd.


Elke kant van het verhaal is waardevol en het vastleggen van beide partners geeft een compleet beeld van de liefde en opwinding op zo'n bijzondere dag.


First Look

30 minuten + 30 minuten lunch

Volgende onderdeel is de First Look. De keuze tussen de 'first look' en elkaar zien tijdens de ceremonie is een cruciaal moment in de planning. Een 'first look' biedt de gelegenheid om elkaar rustig te zien, de spanning weg te nemen en misschien wel samen te lunchen voordat de officiële ceremonie begint. Reken voor een first look ook een half uurtje en eventueel een half uurtje voor de lunch.



Dit is dus een kans voor een intiem moment met je partner, en het biedt extra tijd voor prachtige foto's. Kan je je die blik in de ogen van je partner voorstellen, wanneer jullie elkaar voor het eerst zien? De pure, ongefilterde vreugde.


Deze momenten zijn onbetaalbaar en zullen reflecteren in je foto's. Voor de fotoshoot kan je tussen 30 minuten en een uur rekenen. Is natuurlijk afhankelijk of je alles op dezelfde locatie is of dat je een stukje moet reizen.


Aan de andere kant bouwt het moment van elkaar zien tijdens de ceremonie natuurlijk een intense spanning op, wat je deelt in het bijzijn van jullie dierbaren.


Ceremonie

Rond 14.30 uur

En dan is het moment waar iedereen op heeft gewacht! Jullie geven elkaar het ja-woord.



De ceremonie neemt vaak al 45 minuten in beslag. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om dit korter te houden. Meestal wordt de ceremonie tussen 14.00 en 15.00 gepland.



Dit is ook het moment waar je je geloften kan doen. En als je dat te spannend vindt, kan je dit ook tijdens een fotosessie samen doen, zonder het bijzijn van jullie gasten. Maar weet wel dat het vaak voor de tranen zorgt bij gasten. En dat vinden fotografen geweldig om vast te leggen!



Receptie

Rond 15.30

Na de ceremonie wil iedereen jullie meteen feliciteren. Toch adviseer ik om eerst een toost uit te brengen en de taart aan te snijden. Dit vermijdt ook de, soms hele lange, rij van gasten die jullie willen feliciteren. Na het snijden van de taart kunnen jullie langs alle gasten om ze te spreken. Niemand hoeft in een rij te wachten. En terwijl ze op jullie wachten, vermaken ze zich met een drankje erbij en eventueel een stuk taart.



Plan een buffer tijdens de receptie. Dit geeft je een adempauze om alles te laten bezinken. En eventueel even op te frissen. Bij multiculturele bruiloften is dit het moment om de andere tradities aandacht en ruimte te geven.



Familie- en groepsfoto’s

20 minuten

Overweeg om tijdens deze tijd familiefoto's te maken. Ik maak vaak een groepsfoto met iedereen erbij. Daarna maken we foto's we de belangrijkste mensen uit jullie leven, zoals (groot)ouders en broer& zussen.



Hou hier rekening met maximaal 20 minuten. Want dit kan anders heel vermoeiend worden voor jullie. Vergeet ook niet dat we sowieso al continue foto’s maken. Dus jullie zullen veel spontane foto’s hebben terwijl jullie gezellig met de gasten bezig zijn.


Entertainment

Wil je je gasten meer entertainen tijdens de receptie? Dan kan je aan een vogelshow denken, een dans act of misschien wel een comedian inhuren die een show op maat geeft!



Diner & Speeches

Rond 18.00 uur

Het moment om bij elkaar te zitten. Het diner! Meestal gaat dat hand in hand met de speeches. En dan hoop je dat er niet te veel gênante informatie over je wordt prijsgegeven.


Gouden Uur Glamour

15 tot 30 minuten

Afhankelijk van welke tijd van het jaar jullie trouwen, is het gouden uur echt iets wat je niet moet overslaan. Gouden uur is één uur voor zonsondergang. Het zachte, warme licht tijdens dit magische moment van de dag voegt een etherische touch toe aan je foto's. Al is het een kwartiertje wat je plant. Want geloof me, het is hét geheime ingrediënt voor die dromerige, romantische look. Je zult blij zijn dat je foto's hebt in het meest vleiende licht. Waardoor prachtige beelden ontstaan die vaak aan de muur komen.




Dance, baby, dance!

Rond 21.00 uur

Met de avond in volle gang komen we aan bij nog een hoogtepunt - de opening van het feest. Dat begint meestal tussen 20.30 en 21.00 uur. Met daarvoor eventueel een opfris moment voor de gasten (en jullie zelf uiteraard).



De keuze voor een eerste dans weerspiegelt vaak de unieke relatie van het bruidspaar. Wil je nu geen openingsdans doen? Dan kan je kiezen voor een openingsact. Een opwindende act zal de energie van het feest meteen opvoeren. Hou er rekening mee dat de avondgasten vaak nog eerst even andere gasten willen begroeten en ze misschien niet meteen los zullen gaan.



Hoe langer ik blijf om foto's te maken, hoe meer de energie van de gasten tot uiting komt in de beelden en daarmee worden de foto’s ook leuker!


Ze leefden nog lang en gelukkig-moment

15 tot 30 minuten

Na een avond vol festiviteiten en dans, is het einde van de bruiloft in zicht. Met slechts 15 minuten quality time tussen jullie, biedt dit moment een intieme afsluiting van de dag. Deze foto's vormen een laatste hoofdstuk in jullie album. Ik moedig jullie aan om deze momenten te koesteren, elkaar te omarmen, met al jullie emoties en het besef dat nu samen het volgende hoofdstuk van jullie leven begint.



Het is niet alleen een visueel sluitstuk, maar ook een emotioneel belangrijk moment dat de liefde en verbondenheid tussen jullie weerspiegelt. Met de "Ze leefden nog lang en gelukkig"-foto beeld je het einde van een intense dag uit.


Tijdlijn Tips


Ik heb jullie nu een algemene tijdlijn geschetst. Natuurlijk zijn er meer opties, maar dat moet op maat. Dit bespreek ik altijd met mijn bruidsparen en we maken een zo goed mogelijke tijdlijn wat past bij hun wensen en behoeften.


Communicatie is the Queen

Houd een open lijn met je fotograaf. Ik neem met mijn bruidsparen een paar weken voor de bruiloft even het draaiboek door. Het draaiboek is ontstaan uit de vragenlijst die ze van mij hebben ontvangen. Dit is heel belangrijk in het afstemmen van ieders verwachtingen en verzekeren van een soepele samenwerking.

Een tijdlijn die deze hoogtepunten bevat, zorgt ervoor dat je trouwalbum het volledige verhaal van je bruiloft vertelt. Vergeet niet ruimte vrij te houden voor die spontane momenten - gekke dans-offs, hartverwarmende toespraken en onverwachte lachbuien die je foto's echt memorabel zullen maken.




Buffer Tijd is je BFF

Plan buffers tussen de events. Dit houdt niet alleen de dag vloeiend, maar zorgt ook voor die spontane, ongeplande momenten die vaak de beste foto's opleveren. Het is een bruiloft; verwacht het onverwachte en omarm het.



Vertrouw op de Expertise van je Fotograaf

Vertrouw op de expertise van je fotograaf. Die hebben, als het goed is, meer bruiloften gezien dan jij.

Na ruim 200 bruiloften te hebben gefotografeerd heb ik geleerd om het beste te maken van elke situatie en uitdagingen zijn kansen voor prachtige foto's. Ik kan je adviseren over timing, belichting en locaties voor de beste shots.



Ontspan en Geniet van de Rit

Het is jullie dag! Omarm het onverwachte, lach om de hobbels en geniet van elk moment. Een ontspannen paar staat gelijk aan verbluffende foto's. Je vreugde en gemak zullen door de beelden stralen, waardoor er een visueel verhaal ontstaat van een dag vol liefde en lachen.



Jouw Picture Perfect Plan

Een goede tijdlijn zorgt niet alleen voor verbluffende foto's, maar zorgt ook ervoor dat jullie kunnen genieten van elke seconde van jullie trouwdag.


Ik heb hieronder twee voorbeelden. Eerste is met een first look en de 2e niet. Houd er rekening mee dat dit een leidraad is. Sta stil bij hoe jullie je bruiloft willen plannen. Het is jullie dag en jullie hoeven je niet aan 'regels' te houden!


 

Tijdlijn met de First Look


08.00 Start haar en make-up

11.00 Jurk aantrekken

11.30 First Look en corsages

12.00 Lunch

12.30 Buffer / reistijd

13.00 Fotosessie + reistijd

14.00 Opfrissen

14.30 Ceremonie

15.30 Toost & Taart + Receptie

17.00 Foto’s met de gasten

17.30 Opfrissen

18.00 Diner

20.30 Feest

21.30 Gouden Uur

23.30 Afsluit foto’s


Tijdlijn zonder een First Look


9.30 Start haar en make-up

12.30 Lunch

13.00 Jurk aantrekken

13.30 Opfrissen en reistijd

14.30 Ceremonie

15.30 Toost & Taart + Receptie

16.30 Foto’s met de gasten

17.00 Fotosessie

18.00 Diner

20.30 Feest

21.30 Gouden Uur

23.30 Afsluit foto’s


 

Zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet waar je mee moet beginnen bij het plannen van je bruiloft? Ik help mijn bruidsparen bij het maken van een tijdlijn. Maar een wedding planner neemt zoveel werk uit de handen. Ik kan je wel een aantal wedding planners aanbevelen. Neem contact met me hierover op!


Ben je nou benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Dan nodig ik je uit voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.





Say Hi on the gram

@Sannaz.photography

bottom of page